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Digital Image Processing - Edge

Coaspe 2022. 4. 10. 23:26

Edge

밝기와 대비의 불연속지점

pixels의 밝기의 급격하게 변화한다.

 

Edge 발생 원인

기하학적인 이벤트

깊이, 표면색, 텍스쳐의 불연속성

 

비기하학적 이벤트

빛의 반사, 조명

그림자

 

Edge Types

Step Edge

Ramp Edge

Ridge Edge

Roof Edge

 

 

Edge Detection steps

Smoothing: Noise reduction

Enhancement: Edge Sharpening (using Edge Operators)

Detection: which to discard and which to maintain (Thresholding)

Localization: determine the exact location of an edge (thining and linking)

 

Basic Detection

1. Neighborhood size

2. How to detect changes

 

Homogeneity Operators

Neighborhood size : 8

주변과 차를 구해서 가장 큰 값을 적용한다.

차이를 Thresholding해서 구분

 

Difference Operators

Neighborhood size 8은 너무 크다 뺄셈을 4번으로 줄이자

나를 제외하고 나의 대각선에 있는 2개의 pixel들을 뺄셈하자

 

Differential Operators (위의 Operator들은 연산이 너무 많다)

Mask를 이용해서 pixel의 gradient를 대략 추정한다.

gradient의 값을 thresholding한다.

차례대로 1차 2차 미분

 

1. Difference

2. Homogeneity

3. Differential (Need thresholding)

 - 1D [-1, 1], [1, -2, 1]

 - 2D

 Sobel

 Prewitt

 Roberts

 

Laplacian - Zero crossing

0, 1, 0

1, -4, 1

0, 1, 0

 

LoG - Laplacian, Gaussian, L G = G L

Marr and Hildreth - Smooth -> Laplacian -> Find zero crossing point

DoG (Difference of Gaussian)

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